zaterdag 3 augustus 2013

Het Gouden Ei - Tim Krabbé

Achterflap
Rex stond weer op en liep naar de auto. Hij pakte het het polaroidtoestel uit Saskia's mand en maakte een fotot van het benzinestation. En grapje voor zo meteen, maar hij zag ook de blikken al voor zich die kennissen, Saskia en hijzelf elkaar nog jaren later zouden toewerpen als ze het onderschrift in het album zagen: TOTAL-tankstation met daarin Saskia, enkele minuten voordat zij voor het eerst op de Autoroute zal chaufferen.
De foto aan een punt houdend keek hij hoe het TOTAL-station en de geparkeerde auto's, haast of ze even leefden, uit de chemicaliën opdoemden.

Het verhaal en belangrijke personages

Rex en Saskia zijn een koppel die onderweg zijn naar hun vakantiebestemming. Wanneer ze bij een tankstation stoppen, verdwijnt Saskia van de aardbodem.
Letterlijk van de aardbodem want na een paar jaar weet Rex nog steeds niet wat er met haar gebeurd is. Hij is vastberaden om dit uit te vinden.
Hij gaat hierin zo ver dat hij een confrontatie aan gaat met diegene die verantwoordelijk was voor Saskia haar verdwijning.

Wat ik ervan vond

Dit boek is een klassieker. Veel mensen moeten het boek behandelen op school, het is twee keer verfilmd en is in 16 talen vertaald van het Nederlands. Een hit dus.

Ik vond het echter geen goed boek. Ik heb graag wel wat spanning, dat wel. Maar alles gebeurde zeer rustig en het was eigenlijk ook een beetje voorspelbaar. Het boek is ook zeer filosofisch geschreven en niet zo realistisch. Het komt natuurlijk veel voor dat mensen verdwijnen en dat de mensen die achter blijven daar veel moeite mee hebben.

Maar de drang van Rex om te weten wat Saskia overkomen is, barst uit zijn voegen wanneer hij bereidt is om haar lot te ondergaan zonder te weten dat deze inhoudt.

Wat ik wel leuk vind is dat het boek in twee delen is geschreven. Delen over Rex die zoekt naar Saskia en delen over de eerst onbekende Raymond Lemorne.

Deze twee personages wisselen elkaar af waardoor je nooit te lang bij één personage blijft hangen.

Ik ben uiteindelijk geen fan van dit boek. Ik kan moeilijk uitleggen waarom. Het is goed geschreven en leest zeer vlot, maar ik had moeite om te blijven lezen. Het verhaal zelf lag me niet zo.


Over het einde heb ik zeer lang gedaan. Ik was helemaal niet akkoord wat er gaande was en wat er dan uiteindelijk gebeurt met Rex heeft me helemaal doen stoppen met lezen.


Kaft

Op de cover staat een tankstation, deze verwijst naar de plaats waar Saskia is verdwenen. Meer kan ik hier niet over zeggen.

Goodreads-sterren en mijn sterren

Op de site Goodreads heeft het boek een gemiddelde van 3.44 sterren.
Ik geef het ook maar twee sterren. Dit omdat het een klassieker is en iedereen zou het eens moeten gelezen hebben. Ik ga het echter geen tweede keer lezen.

Belangrijke Weetjes

Titel : Het Gouden Ei
Auteur : Tim Krabbé
Pagina's :  90 pg
Originele taal: Nederlands
Verfilmd? Ja, twee keer. Spoorloos (1988) en The Vanishing (1993)



-- Dit boek heb ik zelf aangekocht. De review bevat mijn eigen en persoonlijke mening --

Geen opmerkingen:

Een reactie posten